Централната железопътна гара в Бургас е сред първите железопътни гари в България. Сградата е обявена за архитектурен паметник. По нейния план е построена железопътната гара във Варна.

В близост до морския бряг, недалеч от Морска гара Бургас, Морска Градина, централния плаж и Пристанище Бургас, гарата, сред най-старите в страната, е реставрирана в автентичните цветове на времето.

Строителството на гарата започва още в края на 19 век. Жп линията до града е била завършена през 1890 година, а 3 години по-късно е продължена до пристанището. Трасирането на строежа започва 1898, в него се включва русенския пионерен полк, а за директор на обекта е назначен чешки инженер.

Проектът на архитектите Никола Костов и Кирил Маричков е готов през 1903. Архитектурният тандем по-късно използва проекта за построяването на жп гарата във Варна. Архитектурата на двете сгради е подобна. Бургаският проект се ръководи от арх. Никола Костов, а варненският – от арх. Кирил Маричков.

Изпълнението на проекта на Бургаската гара е трябвало да започне през 1906, но първият камък е поставен през 1908 година, когато приключват отчуждителни процедури на терените. 

Сградата се строи изключително дълго време заради несигурната икономическа обстановка. В периода на войните се налага строителството да спре.

Макар и недовършена обаче, използването на сградата започва през 1915 година, а през 1922 година част от нея е открита официално. Строежът с всичките крила, оформящ сградата под формата на буквата Г, завършва през 1929 година. Сградата има две представителни фасади – къса на изток, върху която е и часовниковата кула, и дълга – на север.

А в официалната приемна на гарата неведнъж отсядат княз Фердинанд I и цар Борис III.