Боб Дилън продаде правата върху песните си, Шакира – също, а Доли Партън обмисля да го направи, вероятно ако предложената й цена е приемлива за нея.

Обявеното през декември миналата година споразумение на Боб Дилън с Universal Music Group обхваща авторските права върху 600 парчета, от химната Blowin ‘In The Wind от 1962 г. и The Times They Are A-Changin от 1964 г. до миналогодишния Murder Most Foul. Според запознати със сделката сумата е била между 300 до 600 млн. долара. След като държа правата си в продължение на десетилетия, дали случаят с 79-годишният певец не е единствен. Правата върху своите песни продадоха още Нийл Йънг, Дебора Хари, Стиви Никс от Fleetwood Mac и Мик Флийтууд, като списъкът продължава да се увеличава.

С възхода на стрийминга начинът, по който се слуша музика и начинът, по който артистите печелят пари от нея, се промени. Инвеститорите са в състояние да видят стойността на вечнозелените хитове и правят оферти, които е трудно да се откажат. Турнетата, унищожени от пандемията COVID-19, също ще окажат влияние върху вземането на решения на артистите. 

Музикалният експерт Дейвид Синклер смята, че има по-старо поколение автори на песни, които изведнъж осъзнават, че в парчетата, които са написали в продължение на дълъг период от време, имат огромна стойност, която може да бъдат реализирана в момента. И това съвпадало с решенията на някои инвеститори, че е времето е подходящо да изкупуване на всички каталози, към които има интерес. В момента парите са евтини, лихвените проценти са много ниски.

Една от компаниите, която закупи права върху хиляди песни, е британският специализиран фонд Hipgnosis, който през последните няколко години е придобил хитове от Blondie и Barry Manilow до Timbaland и Mark Ronson. Нейният основател Merck Mercuriadis заяви в интервю за Guardian през 2020 г., че музиката е в момента е по-добра инвестия от златото или петрола, защото винаги се слушам, независимо какво се случва в света.

Продадени на фиксирана сума, за правата се плаща еднократен данък върху капиталовата печалба – в момента 20% в САЩ, въпреки че Джо Байдън планира да увеличи това до около 40% за тези, които печелят повече от 1 милион долара годишно.

Много от музикантите, които продават правата си, са на около 70 години. Филип Уесли, пианист в Нешвил, продаде правата върху своя каталог през 2019 г. за 4,25 млн. долара, след като през 2018 г. негови парчетата са били излъчвани повече от 150 милиона пъти в ефира на САЩ. Доли Партън каза, че обмисля по подобни причини в интервю за Music Week през декември, казвайки, че е много възможно, поради бизнес причини, планиране на имоти и семейни неща, да продам каталога на песните, който имам. Мисля, че бих могла да получа много пари за него.

Една британска продажба, обявена по-рано през януари, включваше правата върху някои от най-ранните хитове на Take That, продадени от продуцента Ian Levine на издателя One Media iP Group. Сделката обхваща лицензионни възнаграждения на производителите за парчета от два пъти платинения дебютен албум на групата Take That & Party от 1992 г., включително Could It Be Magic и A Million Love Songs.

Ето и другите артисти и продуценти, които са продали правата си през последните няколко месеца.

• Стиви Никс от Fleetwood Mac , Линдзи Бъкингам и Мик Флийтууд обявиха отделни сделки през последните няколко седмици. Nicks продаде 80% от нейната музика на Primary Wave за отчетените 100 милиона долара през декември, докато Бъкингам продаде правата си на издателство на Hipgnosis в началото на януари. Интересите на Fleetwood към записите са придобити от BMG, един от най-големите музикални издатели в света, в сделка, която обхваща повече от 300 песни – включително Dreams, The Chain и Go Your Own Way, от най-продавания им албум, Rumors.

• Певецът-композитор Нийл Йънг , 75-годишен, продаде половината от правата върху целия си каталог от 1180 песни на Hipgnosis през първата седмица на януари. Финансови подробности за сделката не бяха разкрити. 

• Колумбийската поп звезда Шакира също продаде правата върху своя каталог, включващ 145 песни, на Hipgnosis по-рано през януари. Всяка песен е отражение на човека, който бях по времето, когато я написах, но след като една песен беше издадена, тя вече не принадлежи само на мен, но и на тези, които я оценяват, каза тя и добави, че нейните песни бяха намерили страхотен дом.

• Съоснователят на Beats and Interscope Джими Йовин е друг продуцент, който продаде правата си на Hipgnosis в началото на януари, включително албуми на Джон Ленън, Брус Спрингстийн, Пати Смит и U2, като авторско възнаграждение за филмовата му продукция за два филма, копродуцирани от него.

• През 2019 г. сделката за правата за музика от каталога на Тейлър Суифт от музикалния магнат Scooter Braun, когото тя обвини в тормоз над нея. Той не купи правата от Суифт, но придоби музикалната компания, която издаде първите шест албума. През ноември 2020 г. Scooter Braun продаде своя дял от музиката на Суифт на частната инвестиционна компания Shamrock Holding за около 300 млн. долара.

• The Killers продадоха своя каталог от преди 2020 г., включително хитове като Human, When You Were Young и Mr Brightside, на Eldridge, холдингова компания с мрежа от бизнеси в сферата на развлеченията, финансите, технологиите и недвижимите имоти, през ноември 2020 г.

• Боб Рок, продуцент на песни на изпълнители, включително Metallica и Michael Buble , продаде правата си на 43 песни на Hipgnosis, включително албума на Metallica – Metallica, както и на Call of Irresponsible, Crazy Love, Christmas и To Be Loved

По материали на SKy News / Великобритания