С разнообразието си от култури и учебни програми образователните нива в ЕС варират в широки граници, а разликите между държавите-членки понякога са поразителни. Ако някога сте се чудили къде е най-доброто място за обучение на деца, първо трябва да се вземат предвид редица фактори. Тъй като в някои страни има както централизирани, така и децентрализирани образователни системи, съществуват допълнителни различия в начина на финансиране на образователния сектор от страна на държавите, като в някои случаи разходите за родителите са много по-високи.

Финландия

Финландия е една от държавите с най-добри резултати в света по отношение на грамотността и математическите умения на децата. Неотдавна страната направи основен ремонт на образователната си система и сега Световният икономически форум я оценява като една от най-добрите в света. Тя премахна стандартизираните тестове, за да избегне постоянната подготовка за тях, вместо учениците да учат. Децата във Финландия се оценяват индивидуално и по система, създадена от техния учител. Проследяването се извършва от Министерството на образованието. Финландските ученици започват деня по-късно, тъй като изследванията показват, че ранният старт не е полезен за здравето и обучението на учениците. Училището започва на седемгодишна възраст, за да се оставят децата да бъдат деца – отношение, което се отнася и за домашните работи, които там са много по-малко в сравнение с други нации. Въпреки това учениците във Финландия постигат по-добри резултати от тези в образователните системи с повече учебни часове. Родителите могат да прекарват повече време с децата си и да развиват близки отношения с учителите.

Естония

Програмата за международно оценяване на учениците класира Естония на първо място на Запад по грамотност, математика и природни науки. В световен мащаб учениците са на 5-то място по четене, на 8-мо място по математика и на 4-то място по природни науки. Цифровите умения също са ключов акцент – от първи клас се изучава кодиране. „Наистина вярвам в думите на Стив Джобс: всеки трябва да се научи да програмира, защото това те учи да мислиш. Дори днес е трудно да се намери област, която да не е свързана с технологиите. В бъдеще всяка работа ще бъде част от технологичната сфера“, казва Кристи Салум, ръководител на програмата Proge Tiger в страната за създаване на интерес към технологиите. Въпреки това Естония не се класира толкова високо, колкото Финландия, по отношение на благосъстоянието на децата, като заема 23-то място в доклада на УНИЦЕФ за благосъстоянието. Финландия е на 5-то място. Освен основните академични умения, системата изглежда е донесла и други ползи. Средностатистическото естонско петгодишно дете има по-добри социално-емоционални умения (като взаимодействие с други деца и разпознаване на емоции) от тези в САЩ и Обединеното кралство, сочи неотдавнашен доклад на ОИСР. Те също така постигат по-високи резултати от средните за ОИСР по отношение на компетентности като памет, контрол на подбудите и умствена гъвкавост.

Белгия

Последните класации на ОИСР поставят Белгия сред 10-те най-добри страни по отношение на способностите по математика и сред 20-те най-добри по отношение на грамотността. Инвестициите в образованието също са едни от най-високите сред 40-те страни от ОИСР. В доклада на УНИЦЕФ Белгия е класирана на 8-мо място по общо благосъстояние, на 7-мо място по физическо здраве, но пада до 17-то място по психическо благосъстояние. За разлика от финландската система, децата се тестват на всяко ниво, за да се определи дали са готови да напреднат в учебните години.

Нидерландия

Високите резултати в PISA не означават непременно щастливи деца. Учениците в Нидерландия получиха 485 точки по грамотност, което е много под резултатите на Китай, който доминира в световната класация (555 точки по грамотност). В областта на математиката Нидерландия постигна 519 точки. Въпреки това Нидерландия е наистина отличник в областта на благосъстоянието на децата. Начело на класацията на УНИЦЕФ Нидерландия е с високи резултати по отношение на психичното здраве на учениците (номер едно) и техните умения (номер три). Девет от всеки десет 15-годишни ученици са доволни от живота, а осем от десет съобщават, че лесно намират приятели.

Франция

Франция е включена в тази класация заради добрите резултати в областта на академичните постижения и благосъстоянието на учениците. По отношение на психичното благополучие УНИЦЕФ класира Франция на 7-о място, като я поставя на 5-о място по отношение на уменията, но по отношение на физическото благополучие тя пада до 18-о място. Френското отношение към гастрономията е отразено в училищните обеди, като в много държавни училища те се състоят от четири ястия. В национален мащаб се набляга на здравословния начин на живот и хранене. Учениците отрано се запознават с опасностите от вредните храни, а училищните закусвални се нарича „ресторанти“ (restaurants scolaires). Франция има силно централизирана образователна система, която предпочита академичните курсове, а не професионалните алтернативи.

по БГНЕС