Китай на Си Дзинпин извади милиони хора от крайната бедност, изпрати космически апарат на Луната и се ангажира да намали емисиите на парникови газове. На прага на третия си мандат президентът може да се похвали с няколко постижения през първите 10 години на власт.

Край на екстремната бедност

Китайската комунистическа партия се гордее с това, че е „в служба на народа“, така че съобщението на Пекин през 2020 г., че е сложила край на екстремната бедност, беше приветствано като важен етап. Условията на живот на хората, техният добитък и достъпът им до образование бяха сред факторите, оценявани от длъжностните лица при посещенията по домовете. Правителството заяви, че между 2013 г. и 2021 г. е инвестирало 1,6 трилиона юана (230 млрд. долара) за подобряване на стандарта на живот – например чрез изграждане на пътища, къщи и инфраструктура. Милиони селски домакинства са били трансформирани в села с по-добри икономически възможности. Година след като Си стана лидер, 82 млн. китайци живееха в крайна бедност, по данни на Световната банка. Към 2019 г. броят им е 6 милиона. Въпреки това Си предупреди през 2020 г: „Задачата за консолидиране и разширяване на постиженията в борбата с бедността остава трудна“.

Нарастване на богатството

Средният разполагаем доход на градско домакинство е нараснал с 66% от 2013 г. до 2020 г., според официалната статистика. В селските домакинства той е нараснал с 82% през същия период. Автомобилите на градско жилище се удвояват от 0,22 през 2012 г. до 0,45 през 2020 г., а броят на мобилните телефони нараства от 2,17 до 2,49 на градско домакинство през същия период. Разходите за жилища обаче са се увеличили четири пъти, което е довело до намаляване на покупателната способност. Работниците мигранти – хора, които са се преместили от селата в градовете, за да работят – са увеличили значително доходите си, според Жан-Луи Рока, специалист по китайските социални движения в Sciences Po в Париж. „Но с увеличаването на наемите, разходите за образование и необходимостта да се обличат модерно, за да се впишат в обществото, положението им – което се е подобрило в средните градове – често е в застой или дори се е влошило в големите метрополиси“, казва Рока.

Космическа програма

Източник на национална гордост, китайската космическа програма е намалила значително разликата със САЩ, Русия и Европа. През 2013 г. и 2019 г. роувъри достигнаха до Луната – последният изпратен стана първият, който направи меко кацане на обратната й страна. Друг пореден безпилотен космически апарат се завърна на Земята през 2020 г. с първите лунни проби, събрани от четири десетилетия насам. Същата година беше завършена системата за спътникова навигация „Бейдоу“, която е конкурент на американската GPS. След като миналата година Китай приземи първия си робот на Марс, през 2022 г. се очаква да завърши изграждането на своя космическа станция.

Ограничаване на корупцията

По данни на Централната комисия за дисциплинарна инспекция, между 2012 г. и 2022 г. 11,3 млн. души – от държавни служители до министри, от армейски генерали до банкови мениджъри – са получили предупреждения за дисциплинарни дела, а 4,7 млн. са били разследвани за по-сериозни нарушения. Най-малко 1,5 млн. са били наказани, като при най-крайните обвинения се предвижда смъртно наказание. Си наложи култура на „пестеливост“ – което означава например по-малко пищни банкети за партийните служители. Въпреки че кампанията е популярна сред обществеността, критиците твърдят, че тя е и начин за отстраняване на политическите съперници на Си.

Околна среда

През 2016 г. Пекин подписа Парижкото споразумение за климата, а през 2020 г. Си обеща, че страната му ще достигне пика на въглеродните емисии до 2030 г. и ще се стреми към въглеродна неутралност до 2060 г. Групи за защита на околната среда призоваха Китай – най-големият емитент на парникови газове в света – да действа по-бързо, като заявиха, че в противен случай постигането на целта на Парижкото споразумение за задържане на глобалното затопляне до 1,5 градуса по Целзий не е възможно. След като в продължение на десетилетия си затваряше очите за задушаващите се китайски градове, през 2012 г. Министерството на околната среда започна да публикува по-изчерпателни данни за замърсяването на въздуха. По данни на министерството концентрацията на много фини и опасни частици във въздуха е намаляла с 34,8% в периода 2015-2021 г. Схемите за разделяне на отпадъците бележат напредък. В мегаполиса Шанхай, например, те са задължителни от 2019 г. насам.

Транспорт

Дължината на високоскоростната железопътна мрежа се е увеличила четири пъти – от около 9300 км през 2012 г. до 40 000 км през 2021 г. Китай вече разполага с 250 граждански летища, като 82 от тях са построени през последното десетилетие, а пътническият въздушен трафик се е удвоил между 2012 и 2019 г. Инфраструктурните проекти увеличиха пътуванията и туризма, стимулираха икономиката и отвориха за напредък по-слабо развитите западни части на страната.

по БГНЕС, автор Людовик Ерет, АФП