747 на Boeing (BA.N), оригиналният и може би най-естетичен „Джъмбо джет“, направи революция във въздушния транспорт само за да види как повече от пет десетилетия продължилото му царуване като „Кралица на небето“ се прекратява от по-ефективни двуреактивни самолети. Последният търговски „Джъмбо“ на Боинг ще бъде доставен на Атлас Еър (AAWW.O) в оцелялата товарна версия във вторник, 53 години след като незабавно разпознаваемият гърбав силует на 747 привлече вниманието на света като пътнически самолет на Пан Ам. „На земята той е величествен, внушителен“, каза Брус Дикинсън, вокалистът на Iron Maiden, който пилотира специално облицования 747, наречен „Ed Force One“, по време на турнето на британската хеви метъл група през 2016 г. „А във въздуха е изненадващо пъргав. Този огромен самолет наистина можеш да го подкараш, ако се наложи.“ Проектиран в края на 60-те години на миналия век, за да отговори на търсенето на масови пътувания, носът и горната палуба на първия в света двуместен широкофюзелажен реактивен самолет се превръщат в най-луксозния клуб над облаците. „Това беше самолетът, който въведе летенето за средната класа в САЩ“, каза главният изпълнителен директор на Air France-KLM Бен Смит. „Преди 747 средното семейство не можеше да лети от САЩ до Европа на достъпни цени“, каза Смит пред Ройтерс. Джъмбото остави своя отпечатък и в световните дела, символизирайки войната и мира – от американския ядрен команден пункт „Самолет на деня на Страшния съд“ до папските посещения на чартърни 747, наречени „Пастир 1“. Сега два доставени по-рано 747 се оборудват, за да заменят президентските самолети на САЩ, известни в цял свят като Air Force One. Като стюардеса в Pan Am Линда Фрайер обслужва различни пътници – от Майкъл Джексън до Майка Тереза.

„Това беше невероятно разнообразие от пътници. Хора, които бяха добре облечени, и такива, които имаха много малко и похарчиха всичко, което имаха, за този билет“, казва Фрейър. Когато първият самолет 747 излита от Ню Йорк на 22 януари 1970 г. след закъснение поради повреда в двигателя, капацитетът на самолета се увеличава повече от два пъти – до 350-400 места, което от своя страна променя дизайна на летищата. „Това беше самолетът за хората, този, който наистина даде възможност за масови пътувания“, казва авиационният историк Макс Кингсли-Джоунс. „Това беше трансформация във всички аспекти на индустрията“, добави старши консултантът в Ascend by Cirium. Раждането му се превръща в част от авиационните митове. И все пак 777X, който трябва да заеме мястото на 747 на върха на пазара на реактивни самолети, няма да бъде готов поне до 2025 г. след забавяния. „От гледна точка на впечатляваща технология, голям капацитет, голяма икономичност … (777X) за съжаление прави 747 да изглежда остарял“, каза управляващият директор на AeroDynamic Advisory Ричард Абулафия. Независимо от това, последната версия на 747-8 ще се ползва в небето години наред, най-вече като товарен самолет, след като изпревари в производството двуетажния пътнически самолет A380 на европейския Airbus (AIR.PA). Последната доставка на 747 тази седмица оставя въпросителни относно бъдещето на огромния, но вече слабо използван завод за производство на широкофюзелажни самолети в Еверет край Сиатъл, докато Boeing също изпитва затруднения след пандемията COVID и кризата с безопасността на 737 MAX. Главният изпълнителен директор Дейв Калхун заяви, че Боинг може да не проектира нов самолет поне за едно десетилетие. „Това беше едно от чудесата на съвременната индустриална епоха“, каза Абулафия, „Но това не е епоха на чудесата, а епоха на икономиката“.

по БГНЕС и АФП, снимка УИКИПЕДИА, видео Reuters